Historia

Cirka 2005 fanns en liten grupp med parkourintresserade ungdomar som träffades nästan varje dag för att umgås och öva i Uppsalas stadsmiljö. (Förutom på vintern, då endast ett fåtal fortsatte trots kylan.)
Olyckligtvis, slutade många att träna efter ett par år och parkourintresset i Uppsala dalade rejält.

I slutet på 2008 såg parkouren nytt ljus när Erik Bergenholtz och Mauricio Mier startade föreningen Uppsala Parkour.
Den främsta anledningen då var för att själva kunna hyra lokal för att träna i under vintern men också för tillgången till tjockmattor och annan utrustning som gjorde det möjligt att utvecklas på ett säkert sätt.

Föreningen var öppen för alla och det dröjde inte länge förrän folk hittade UPKs träningar genom webben.
Den första personen som tog kontakt var Robin French, och efter honom har det fortsatt att öka stadigt med nya medlemmar.

Det som i början bara var några vänner som försökte bli bättre på det de älskade, blev till slut strukturerade och ledarledda träningar med många deltagare.
Stämningen är dock densamma som den var i början med den lilla gruppen vänner som umgicks och tränade för att det var kul. Även fast UPK tar träningen seriöst också.